Search

Nowy ważny dokument: Szkolny program wychowawczo - profilaktyczny

Od 1 września 2017 r. na podstawie Ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) obowiązuje nowy Program wychowawczo – profilaktyczny przyjęty do realizacji przez Radę Pedagogiczną, uchwalony przez Radę Rodziców i pozytywnie zaopiniowany przez Samorząd Uczniowski.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Chodzieży opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły oraz warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej (duchowej). Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:wyników ewaluacji wewnętrznej,

  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki,
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców). Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym, a także kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

    Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

    Z tym dokumentem można zapoznać się w szkolnej bibliotece.

 

Przemoc w szkole - wskazówki dla ucznia

Przemoc fizyczna to nie tylko bicie, ale także popychanie, szturchanie, szczypanie i uniemożliwianie przejścia. To także przemoc mają ca na celu spowodowanie szkody materialnej - polegająca na niszczeniu lub zabieraniu rzeczy należących do osoby, wobec której przemoc jest kierowana, także na kradzieży pieniędzy tej osoby.

 

Czytaj więcej: Przemoc w szkole - wskazówki dla ucznia

Cyberprzemoc oraz bezpieczne korzystanie z sieci

Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.  Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów.

 

Czytaj więcej: Cyberprzemoc oraz bezpieczne korzystanie z sieci

Przyjaciela mieć jest fajnie.

 Kliknij poniżej i koniecznie przeczytaj.

 

Przyjaźń to jedno z najważniejszych i najbardziej potrzebnych uczuć w życiu każdego człowieka.