Search

„Śniadania z muzyką klasyczną”.

Przygotowanie do świadomego korzystania ze sztuki oraz do jej współtworzenia, rozwijanie zainteresowań muzyką oraz kształtowanie trwałych nawyków obcowania z nią to tylko jedne z wielu celów, które ma osiągnąć uczeń podczas realizacji działań związanych z całorocznym projektem „Muzyczne fantazje”, którego beneficjentami w roku szkolnym 2017/2018 są uczniowie klas I i II Szkoły Podstawowej nr 3 w Chodzieży.

We wrześniu rozpoczynając przygodę z projektem uczniowie mieli pierwszy kontakt z muzyką klasyczną, podczas spożywania II śniadania słuchali przykładów muzyki poważnej. Ta forma wzbogaciła ich wychowawczo, ale również duchowo i przygotowała do kolejnego etapu realizacji projektu, który nastąpił 6 października 2017 r. Tego dnia, uczniowie klas drugich uczestniczyli w warsztatach kulinarnych „Śniadania z muzyką klasyczną”.

 

Na początku spotkania koordynatorka projektu Małgorzata Jaroszyk przedstawiła prezentację, dzięki której uczniowie poznali historię pojawienia się instrumentów muzycznych, ich funkcje, przeznaczenie, dowiedzieli się, że instrumenty wykorzystywane były, jako narzędzia pracy, gdzie indziej przypisywano im magiczne właściwości i mogli używać ich wyłącznie kapłani danej społeczności, którzy grą i śpiewem odstraszali dzikie zwierzęta czy złe duchy. Instrumenty wykorzystywano do porozumiewania się na odległość, a ten proceder w wielu kulturach etnicznych utrzymuje się do dziś. Żeby przystąpić do najprzyjemniejszej części spotkania, czyli przygotowania z przyniesionych produktów „domowej kuchni” instrumentów według własnych pomysłów, uczniowie wpierw poznali poszczególne grupy, na które się one dzielą i dopiero wówczas zaczęli tworzyć własne „smakowite” dzieła. Z instrumentów strunowych szarpanych dominowały gitary, pojawiła się także harfa, z uderzanych stworzono fortepian, z perkusyjnych przodowały bębny, tamburyna, był i trójkąt, a nawet cała perkusja, ale również nie zapomniano o instrumentach dętych, a ich reprezentantem został flet. Uczniowie wykazali się podczas pracy niezwykłą wyobraźnią i kreatywnością, oprócz typowych, znanych instrumentów na talerzu pojawił się także instrument charakterystyczny dla muzyki country –banjo. Dużo frajdy, a przede wszystkim zabawy, mieli drugoklasiści podczas tworzenia swoich smacznych kanapek, ale robili to już uświadomieni, wiedząc, do jakiej grupy zalicza się ich instrument. Połączenie edukacji z zabawą to najlepsza forma na przyswajanie wiedzy. Podczas realizacji zadania młodzi melomani mogli posłuchać dzieł A. Vivaldiego, W. A. Mozarta R. Schumana czy B. Smetany, a wszyscy wiemy, że muzyka „łagodzi obyczaje”, także przy stole i tym samym ostateczna konsumpcja przebiegła w niezwykle przyjaznej atmosferze. Dziękuję rodzicom oraz wychowawcom kl. 2a oraz 2b za wszelką pomoc w organizacji warsztatów, spotkamy się na kolejnych etapach projektu. A już wkrótce warsztaty „Śniadania z muzyką klasyczną” zrealizują klasy pierwsze.

Małgorzata Jaroszyk